Måltider i Hamna Friluftsbarnehage

Våre små forskere lærer mens de leker og er i aktivitet. De små har behov for et balansert kosthold, med hyppige måltid som gir tilstrekkelig med energi.

Våre fire måltid om dagen gir anledning til fine samtaler rundt bordet, samtidig som alle blir mett i magen. Den gode maten lages av Aniza som har lang erfaring fra kjøkkenet. Hun har lagd en sammensatt meny, som med enkle grep tilpasses barns behov om de har vegansk kosthold, spiser halal-kost eller er allergisk mot enkelte matvarer.

Både i barnehagen og i friluftsavdelingen har vi mye god bålmat. Skattekiste med fisk og grønnsaker er populært, det er også suppe, pinnebrød etc. Å spise ute i barnehagen eller på tur, gir samværet rundt måltidet en annen dimensjon, der maten smaker bedre når vi blander den med gode turopplevelser ute.

Barnehagen har startet et prøveprosjekt der vi i november måned er matpakkefri. Dette er for å se om vi skal ha full kost i barnehagen permanent. Det startet da vi ville unngå enkelte matvarer på ei avdeling, men vi ser at det kan være positivt for fellesskapet på avdelingene når alle deler et måltid.

Bon appétit!